Ga naar hoofdinhoud

Deelnemerbeheer

Deelnemers

Een overzicht van alle actieve en inactieve deelnemers in de huidige bedrijfsomgeving.

Status actief/inactief

Is de status van een deelnemer actief, dan heeft deze toegang tot de bedrijfsomgeving. Wanneer een deelnemer de status inactief heeft, kan hij/zij niet meer inloggen in de bedrijfsomgeving.

Nieuwe deelnemer

Nieuwe deelnemer aanmaken (nieuw account)

Wil je graag een nieuwe deelnemer toevoegen aan jouw bedrijfsomgeving en heeft deze persoon nog geen oZone-account? Dan kies je voor ‘Nieuwe deelnemer’ en maak je een nieuw oZone-account voor hem/haar aan.

Bestaande deelnemer koppelen (bestaand account met koppelcode)

Wil je graag een nieuwe deelnemer toevoegen aan jouw bedrijfsomgeving en heeft deze deelnemer al een oZone-account? Dan kies je voor ‘Bestaande deelnemer koppelen’. Zo hoeft hij/zij geen nieuw account aan te maken om toegang te krijgen tot jullie bedrijfsomgeving. Met één account is het mogelijk om toegang te krijgen tot verschillende bedrijfsomgevingen, er is dus niet voor iedere nieuwe omgeving een nieuw account nodig.

Een koppelcode is een unieke code die gebruikt wordt om een bestaand oZone-account aan een (nieuwe) bedrijfsomgeving te koppelen. De deelnemer is de enige met toegang tot deze speciale code, deze is voor niemand anders zichtbaar. De opleidingscoördinator van de bedrijfsomgeving kan vervolgens met deze code de koppeling tussen het account en de bedrijfsomgeving maken.

Voorkeurstaal

De taal waarin het platform weergegeven wordt.

Jouw leerpaden

Een overzicht van de leerpaden van de deelnemer. Deze worden onderverdeeld in toegewezen leerpaden en op eigen initiatief gevolgde leerpaden.

Persoonlijk leerpad

Voeg hier losse onderwerpen toe aan het dashboard van de deelnemer. Zo maak je een persoonlijk leerpad voor de deelnemer.

Vaste onderwerp volgorde persoonlijk leerpaden

De deelnemer moet de onderwerpen in het persoonlijke leerpad verplicht in vaste volgorde afronden.

Activatie uitstellen

Bij het aanmaken van een nieuw account ontvangt de deelnemer een activatiemail. Als je wilt dat deze mail op een later tijdstip (en niet direct na het aanmaken van het nieuwe account) uitgestuurd wordt, kan je een geplande activatiedatum instellen.

E-mailvoorkeuren

Je kan tijdens het aanmaken van het account voor de deelnemer alvast de e-mailvoorkeuren instellen. Deze zijn op een later tijdstip altijd opnieuw aan te passen.

Interne notitie

Ruimte voor interne notities die alleen zichtbaar zijn voor de opleidingscoördinator(en) en teamleider. Deze notities zijn niet zichtbaar voor de deelnemer zelf.

Melding voorkeuren

Hier kan je de e-mailvoorkeuren van alle deelnemers in jouw bedrijfsomgeving tegelijkertijd instellen.

Rollen

Lerende

Iedere deelnemer in oZone is een lerende en kan daarmee leren in het platform.

Praktijkbegeleider

Het onderwerptype ‘praktijkopdracht’ heeft altijd een toegewezen praktijkbegeleider nodig om de ingeleverde opdrachten na te kijken. Een praktijkbegeleider is gekoppeld aan een specifieke praktijkopdracht: dit hoeft dus niet voor iedere opdracht dezelfde persoon te zijn. Dit is in te stellen bij het goedkeuren of bewerken van een onderwerptype ‘praktijkopdracht’.

Trainer

Het onderwerptype ‘training’ heeft altijd een toegewezen trainer nodig om de trainingen goed- of af te keuren. Een trainer is gekoppeld aan een specifieke training: dit hoeft dus niet voor iedere training dezelfde persoon te zijn. Dit is in te stellen bij het goedkeuren of bewerken van een onderwerptype ‘training’.

Teamleider

In oZone kan je een teamstructuur inrichten. Elk team heeft minimaal één teamleider nodig: deze teamleider heeft binnen oZone inzicht in de resultaten van zijn/haar eigen team. Een teamleider is in te stellen bij het aanmaken en bewerken van een team.

Teambeheerder

In oZone kan je een teamstructuur inrichten. Elk team heeft minimaal één teamleider en kan daarnaast ook een teambeheerder hebben. Het instellen van een teambeheerder is optioneel. Deze rol heeft dezelfde rechten als de opleidingscoördinator, alleen dan specifiek voor zijn/haar team(s). Een teambeheerder is in te stellen bij het aanmaken en bewerken van een team. Let op: deze rol is alleen toe te wijzen aan iemand die de rol van teamleider al heeft.

Auteur

Een auteur ontwikkelt bedrijfscontent. Auteurs kunnen nieuwe onderwerpen aanmaken als concept, maar kunnen deze onderwerpen niet zelf live zetten. De door auteurs ontwikkelde onderwerpen worden goed- of afgekeurd door opleidingscoördinatoren. De rol 'auteur' is in te stellen bij het bewerken van de deelnemer.

Opleidingscoördinator

De opleidingscoördinator is de rol met de meeste rechten binnen een bedrijfsomgeving. De opleidingscoördinator maakt onder andere deelnemers aan, stelt leerpaden samen, koppelt leerpaden aan deelnemers en houdt inzicht in de voortgang via de rapportages. Daarnaast kan een opleidingscoördinator bedrijfsbrede of rol-specifieke notificaties in oZone versturen. Deze rol is in te stellen via het bewerken van de deelnemer.

Deelnemer bewerken

Deelnemer geactiveerd op

De datum en het tijdstip waarop de deelnemer een wachtwoord heeft aangemaakt voor zijn account. Daarmee is het account geactiveerd.

Ontkoppel of verwijder deelnemer

Het is mogelijk om een deelnemer te ontkoppelen van jouw bedrijfsomgeving. Dit houdt in dat de deelnemer geen toegang meer heeft tot jullie bedrijfsomgeving, maar zijn/haar oZone-account wel behoudt. De deelnemer heeft dan nog steeds toegang tot de openbare oZone-bibliotheek en eventuele andere bedrijfsomgevingen.

Het is niet mogelijk om het volledige oZone-account van een deelnemer te verwijderen (dit kan een deelnemer alleen zelf doen). Is een deelnemer nog niet geactiveerd (is er nog geen wachtwoord aangemaakt voor het account), dan is het wel mogelijk om het account te verwijderen.

Teams

Bovenliggend team

Het toevoegen van een bovenliggend team aan een team is optioneel. De teamleider van een bovenliggend team heeft inzicht in zowel zijn eigen team als het team daaronder.

Imports

Binnen oZone heb je de mogelijkheid om meerdere deelnemers tegelijkertijd toe te voegen aan jouw bedrijfsomgeving door een csv-bestand met de deelnemersinformatie te uploaden. Tijdens het importeren kan je een geplande activatiedatum instellen en direct leerpaden en/of teams koppelen aan de deelnemers.

Importlog

Na het uploaden van het csv-bestand en het afronden van de import, kan je via het icoon met het oogje de importlog bekijken. Hierin is zichtbaar welke deelnemers succesvol geïmporteerd zijn en waar fouten zijn opgetreden.

Certificaten

Per leerpad

In het deelnemersoverzicht (onder beheer > deelnemers) zie je aan de rechterkant van de tabel, naast iedere deelnemer, het certificaten-icoon. Door hierop te klikken zie je alle behaalde certificaten van deze deelnemer. Deze certificaten zijn zichtbaar per leerpad.

Certificaat
Certificaat

Extern

Via het deelnemersoverzicht kan je per deelnemer via het certificaten-icoon doorklikken naar een overzicht met zijn/haar behaalde certificaten. Door op de tab ‘Extern’ te klikken, zie je alle certificaten die buiten oZone zijn behaald. Externe certificaten kan je hier uploaden en koppel je altijd aan een onderwerp. Dit betekent dat je een onderwerp en contentblok moet kiezen bij het uploaden van het certificaat, zodat het op de juiste plek binnen oZone gekoppeld wordt. Ook vul je de datum in waarop het certificaat behaald is.