Ga naar hoofdinhoud

Teams

Teams zijn per bedrijf vrij in te delen. Een team bestaat uit minimaal één of meerdere teamleiders en leden. Optioneel kun je bij een team een bovenliggend team toevoegen. Dit geeft de teamleider van het bovenliggende team inzicht in dit team. Als een teamleider aan een team gekoppeld wordt, dan ontvangt deze daarvan een e-mailnotificatie. Zodra een deelnemer de rol teamleider heeft gekregen, kan deze ook teambeheerder worden.

Teamleider

Een team heeft minimaal één teamleider nodig om een volwaardig team te zijn. De teamleider is verantwoordelijk voor zijn eigen team(s) en eventuele subteams. Als teamleider heb je hierdoor de mogelijkheid om:

  • Deelnemers in je eigen team(s) te beheren. (Je mag geen deelnemer aanmaken, op inactief zetten, verwijderen of ontkoppelen. Je mag geen rollen aanpassen)
  • De voortgang van de deelnemers bekijken. Je kunt rapportages van al je teamleden inzien (leerpadrapportages, onderwerprapportages en deelnemerrapportages).
  • Alle openstaande taken van je team beheren, o.a. bij een herkansingsaanvraag voor een eindtoets toestemming geven hiervoor.
  • Teamleden koppelen en ontkoppelen aan bedrijfsleerpaden.
  • Persoonlijke leerpaden instellen voor deelnemers.
  • Trainingen van je teamleden registreren.
  • Externe certificaten uploaden.
  • Teamleider heeft de mogelijkheid om in te stellen of deze meldingen wil ontvangen van deelnemers uit subteams.
notitie

Een teamleider kan niet een andere teamleider beheren als deze niet ook als teamlid is toegevoegd aan een van zijn/haar teams

Teambeheerder

Zodra een deelnemer de rol teamleider heeft gekregen bij het toevoegen/bewerken van een team, kan vervolgens de rol teambeheerder worden toebedeeld. De rol teambeheerder voeg je toe bij het bewerken van het profiel van de deelnemer. Dit is omdat de rol teambeheerder niet alleen voor één van de teams van toepassing is, maar voor alle teams waar de deelnemer teamleider van is. Een teambeheerder geeft de rol teamleider extra functies, waardoor je als teambeheerder in een vergelijkbare rol komt als de opleidingscoördinator, maar dan met reikwijdte over je eigen team(s). Zodra de deelnemer uit het laatste team als teamleider wordt verwijderd, verliest deze automatisch de rol teambeheerder. Als teambeheerder heb je hierdoor de mogelijkheid om:

  • Deelnemers in je eigen team(s) toevoegen, verwijderen, deactiveren en aanpassen met uitzondering van het aanpassen van rollen van een deelnemer.
  • Gebruikersimports om deelnemers toe te voegen aan eigen teams
  • Teams en subteams beheren, en deze structuur verder uitbreiden onder eigen hoofdteam
  • Bedrijfsleerpaden aanmaken, aanpassen, verwijderen, teamleden koppelen en teamleden ontkoppelen

Een teambeheerder kan het volgende niet:

  • Een opleidingscoördinator verwijderen of ontkoppelen.
  • Onderwerpen die door een auteur zijn geschreven nakijken en goedkeuren.
  • Bedrijfsinstellingen aanpassen.
  • Bedrijfsstatistieken bekijken.

Teamstructuur

Bij het aanmaken van teams is het mogelijk om teams onder elkaar te plaatsen. Hierdoor creëer je een hiërarchie in de teams waarbij de teamleider van de bovenste teams toegang hebben tot onderliggende teams.

Bedrijfsvestigingen

Als bedrijf met één hoofdaansluiting in oZone kun je binnen de teamstructuur je bedrijf zo inrichten dat deze meerdere verstigingen kan hebben zonder dat de bedrijfsgegevens van deelnemers door alle beheerders in te zien zijn. In dit bedrijf maakt de opleidingscoördinator voor elke vestiging op het hoogste niveau een team aan.

Bedrijfsvoorbeeld van teams:

├── Vestiging Noord
│ ├── Verkoop buitendienst
│ ├── Kantoor
│ ├── Fabricage
│ │ ├── Voorwerk
│ │ ├── Productie
│ │ └── Montage
│ └── Transport
├── Vestiging Oost
│ └── Verkoop buitendienst
├── Vestiging Zuid
│ └── Verkoop buitendienst
├── Vestiging West
│ ├── Kantoor
│ └── Fabricage
│ ├── Voorwerk
│ ├── Productie
│ └── Montage
└── Vestiging Midden
└── Verkoop buitendienst

In bovenstaande bedrijfsvoorbeeld zie je hoe het bedrijf ingericht is met teams. De opleidingscoördinator heeft toegang tot alle teams en alle deelnemers, waarbij de teamleiders en teambeheerders alleen tot eigen teams en subteams. Hierdoor kan/kunnen de teamleider(s) en teambeheerder(s) van bijvoorbeeld Vestiging Noord alleen eigen deelnemers beheren die in bijvoorbeeld kantoor of Montage zitten. Teamleiders en teambeheerders hebben hierdoor een veel directere beheerderrol bij de deelnemers.

Als bedrijf deel je verder samen één bibliotheek met onderwerpen en leerpaden waardoor het makkelijker is om overkoepelende onderwerpen en leerpaden te hebben tussen vestigingen die op één enkele plek beheerd worden. Zijn er onderwerpen specifiek voor een vestiging dan kun je deze verbergen in de bibliotheek waardoor ze alleen via leerpaden aan de juiste personen te koppelen zijn.